Social media

Het lijkt een open deur, beweren dat social media dé communicatiemiddelen zijn van nu. Toch mag deze conclusie best wat meer gaan ‘leven’ bij veel ondernemers, en dan vooral in de communicatie met klanten. Die zijn op sociale platformen te vinden. Daar moet je als ondernemer bij zijn. Dat vraagt wel om verandering in communiceren.

Veel bedrijven houden nog vast aan massacommunicatie of hun website. Ze zenden steeds dezelfde boodschap in de hoop dat die wordt opgepikt. Ik noem dit ‘Communicatie 1.0’. Maar de ontwikkelingen zijn al stukken verder. Wie social media inzet om relaties met klanten te onderhouden, is bezig met ‘Communicatie 3.0’. Daarbij ga je de dialoog aan. Samen met je klant word je deel van ‘communities’, er ontstaat dynamiek.

1-op-1-relaties
Social media zorgen ervoor dat de wereld toe gaat naar een fanbased economie, waarbij bedrijven een authentieke band opbouwen met klanten. Daar kun je simpelweg niet omheen: klanten zien zichzelf als centrum van de community en kiezen voor 1-op-1-relaties. Ben jij er al een onderdeel van?

Advertenties