Lef, moed, durf. Je hebt het allemaal nodig als ondernemer.

Maar wat als je in een branche zit waar het niet vanzelf gaat? Het reisbureau en de boekhandel zijn bij ons al enige tijd uit het dorp verdwenen. Ook bij de Free Record Shop hangen de posters tegen de ramen en is het alweer een tijdje donker binnen. Wat is dat toch met lokale ondernemers. Gaat alles dan via internet? Tot voor korte hoorde je toch nog zeggen dat het fijn is iets in je handen te hebben voordat je het koopt. Of het originele boekje bij de CD. Maar nee, we zijn ingehaald met deze gedachten. Voor 11.00 uur bestellen, de dag daarna in de brievenbus is toch wel handig.

Gelukkig zijn er nog winkels waar men wel in de rij staat. Maar wat doen zij dan anders? Ze maken er een beleving van. Durven te investeren in nieuwe technologie, en gebruiken mobile marketing, en social media in hun marketing strategie.

Zoals het kledingmerk Superdry in Regent Street in London onlangs een passpiegel in de winkel plaatste waar je je outfit direct op Facebook of Twitter met je vrienden deelt. Genoeg Likes = kopen. Winkelen wordt weer een beleving. De ondernemer toont lef, en handelt met daadkracht en schaft de spiegel aan. In kan je vertellen, de klanten staan in de rij voor de spiegel en schaffen massaal de nieuwe outfit aan. En dat terwijl je het ook gewoon online kunt bestellen en een dag later thuis hebben. Het geeft je te denken.

Image