Daadkracht; vermogen om snel en goed je plannen uit te voeren.

Het gaat dus om:  1) Aandrift 2) Doortastendheid 3) Esprit 4) Energie 5) Fut 6) Kracht 7) Momentum 8) Ondernemingsgeest 9) Ondernemingslust 10) Puf 11) Werklust 12) Werknemer die iets doet met energie.

 

Niet eenvoudig dus, maar alles begint bij het bepalen van een (gezamenlijk) doel. Wil je dat ik als werknemer de plannen goed en snel uitvoer, let dan even hierop:

Zie je wel dezelfde haven als waar ik wil uitkomen. Het klinkt als een cliché, maar menig ondernemer drijft koersloos rond.

Goed, dan hebben we samen een beeld van het einddoel, dan de beweging organiseren. Struikelblok nummer 2. Je vertelt mij wat er moet gebeuren, en ….er gebeurt niks. Maak iedereen onderdeel van het plan en de beweging komt op gang. Laat het ook mijn plan zijn (die van de werknemer), en niet je eigen plan. Laat me meedenken mee schrijven en meebepalen. Als cadeau geef ik je dan waarschijnlijk mijn energie.

Monitor, stuur bij en help mee. Dan maken we samen de reis en komen we in de juiste haven aan. Vergeet het daar vooral niet te vieren. Dan word ik helemaal blij.

Groet, je werknemer.

