Toekomstvisie: Elke ondernemer zet een stip op de horizon. Maar weet je dat punt ook te bereiken?

Waar staat jouw bedrijf over vijf jaar?

Ondernemers vinden dit vaak een lastige vraag. Dat is het ook. Ze hebben wel een idee, maar verder rammelt het. Dan krijg je van die wollige, te lange omschrijvingen zoals je ze regelmatig op websites tegenkomt. Maar een heldere visie is geen lang verhaal. Een heldere visie moet je in twee zinnen kunnen formuleren. Waar blink je in uit? Nog beter formuleer je het antwoord op deze vraag samen met medewerkers. Zodat de bedrijfsvisie door het hele bedrijf wordt gedragen.

Wat er anders gebeurt 

Een klant leest op de website een verhaal over jouw bedrijf. Medewerker A aan de telefoon zegt iets anders. En medewerker B zegt weer wat anders. Wanneer de visie voor je medewerkers niet helder is, dan gaan ze antwoorden geven op basis van hun eigen beoordeling. Hoe verwacht je dan dat je klant een betrouwbaar gevoel krijgt bij jouw bedrijf?

Hoe het ook kan

Als goed voorbeeld noem ik altijd de zeven zekerheden van Jumbo. Die van: Vierde wachtende in de rij? Boodschappen gratis. Iedereen kent ze. De directie, medewerkers in de winkels én klanten. Ze vormen een richtlijn in de uitvoering en zorgen ervoor dat kwaliteit constant is. De duidelijkheid binnen Jumbo maakt het tot een onderscheidend en vooral betrouwbaar concept. www.jumbo.com

Hoe concreter je jouw toekomstvisie en kernwaarden formuleert, hoe beter je samen naar dat punt op de horizon kunt toewerken.

Met toekomstgerichte groet,

Arno Brons

 

Advertenties